Lejek sprzedażowy – czym jest i jak go wykorzystać w mediach społecznościowych

Nawigacja po artykule:

Lejek. Narzędzie przydatne w kuchni, albo gdy chcesz uzupełnić płyn do spryskiwaczy w samochodzie bez rozlewania. Pozornie nie ma nic wspólnego z marketingiem czy sprzedażą. A jednak! Dzisiaj przybliżymy temat lejków sprzedażowych i pokażemy, jak skutecznie wykorzystać je w mediach społecznościowych.

Czym jest lejek sprzedażowy?

Nazwa nie jest przypadkowa i pozwala łatwo zwizualizować proces sprzedaży. Wystarczy wyobrazić sobie lejek i podzielić go na kilka części. Ile dokładnie? To zależy od przyjętej strategii i wypracowanej ścieżki sprzedaży. Z reguły etapów powinno być 4-6. Jeden z popularniejszych modeli lejka zakłada cztery poziomy: świadomość marki, zainteresowanie, decyzję i podjęcie działania. Do lejka wpadają oczywiście potencjalni klienci. Każdy kolejny etap jest węższy, więc siłą rzeczy osób w ostatnim będzie dużo mniej, niż w pierwszym. A co jest na końcu lejka? To zależy od tego, jaki cel sobie postawisz. Nie zawsze efektem musi być sprzedaż. Czasami jest to inne działanie – na przykład polubienie fanpage’a czy subskrypcja newslettera.

Lejek sprzedażowy w mediach społecznościowych – jak to działa?

Załóżmy, że reklamujesz się na Facebooku. Do lejka trafiają wszystkie osoby, które zobaczą Twoje reklamy. Wiedzą o istnieniu Twojej firmy, o promocji czy produkcie, który reklamujesz. Są więc na etapie świadomości. Część z nich przejdzie obok Twojej reklamy obojętnie. Pozostali wykażą zainteresowanie – przejdą na Twoją stronę na Facebooku lub stronę internetową, by lepiej poznać firmę i ofertę. Tutaj następuje kolejny podział – czas na decyzję. Przyjmijmy, że zainteresowana osoba sprawdzi Twoje działania na Facebooku. Bez dobrze przygotowanej, regularnie prowadzonej i angażującej strony, Twoje szanse na zatrzymanie jej na dłużej są niewielkie. Dlatego bardzo ważne jest uzupełnianie działań sprzedażowych wizerunkowymi. Im lepiej się zaprezentujesz, tym większe szanse, że potencjalny klient podejmie decyzję korzystną dla Ciebie i przejdzie do ostatniego poziomu lejka – czyli podejmie oczekiwaną akcję.

Jak widać, lejek sprzedażowy nie jest skomplikowanym narzędziem. Aby był jednak skuteczny, konieczne jest przemyślane, kompleksowe działanie. Jak już wspomnieliśmy, każdy kolejny poziom lejka jest węższy od poprzednich. Same działania reklamowe nie wystarczą, by odbiorcę reklamy w mediach społecznościowych przekształcić w klienta czy fana. Konieczne jest uzupełnienie w postaci budowania świadomości marki i kreowania wizerunku. Im lepiej połączysz różne działania, tym więcej osób przejdzie przez wszystkie etapy Twojego lejka!

Dołącz do grona zadowolonych klientów